Mijn verhaal
Hoi! Ik ben Anne, 15 jaar, ik zit op het vmbo en ik heb dyslexie. Voor sommige mensen klinkt dat als een beperking. Maar ik weet inmiddels dat dyslexie ook een kracht is. Ik denk anders. Ik leer anders. En ik droom groots.
Mijn grootste droom? Een grote zeilreis maken met Masterskip – een zeilschip waar jongeren school volgen terwijl ze nieuwe wereldgebieden ontdekken.
Ik woon samen met mijn ouders en jongere broertje in Duiven. Ik vind het gezellig om met vriendinnen af te spreken en om samen leuke dingen te doen. Ik volleybal al jaren bij LIVO in Duiven met veel plezier.


Waarom Masterskip?
De zeilreis met Masterskip is voor mij niet alleen supergaaf, maar ook goed voor mijn toekomst. Aan boord leer je niet alleen uit boeken, maar vooral door het zelf te doen. Je leert samenwerken met andere mensen, plannen maken, omgaan met tegenslagen en flexibel zijn als dingen anders lopen dan je dacht. Dat zijn dingen die later heel handig zijn – op school én later in mijn werk. Tijdens de reis leer ik ook hoe het is om zelf keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen. Ik groei er echt van als persoon. Wat ik leer op deze reis wil ik meenemen naar wat ik daarna ga doen – of dat nou een praktische opleiding is, iets met duurzaamheid of iets op zee. Ik geloof dat je sterker staat als je dingen in het leven echt hebt meegemaakt. En Masterskip helpt mij om verder te komen – op school én in het leven.
Uitdaging
Waarom? Omdat ik wil laten zien dat jongeren zoals ik – met doorzettingsvermogen, lef en een andere manier van leren – net zo goed zulke uitdagingen aankunnen.
'Een dyslectisch brein is niet minder intelligent, het werkt alleen anders'
Na mijn VMBO opleiding ga ik een MBO praktijk onderwijs volgen. Praktijk onderwijs heeft de toekomst!
Steun je mij?
Laat samen met mij zien dat dyslexie geen zwakte is, maar een andere manier om de wereld te bekijken – en te veroveren.

Stappenplan
Dit zeilavontuur is geen vakantie, ik moet zelf een stappenplan maken, met hierin een plan van aanpak van mijn zelfstudie maar ook een motivatie plan. Een kleine voorzet zijn de antwoorden op onderstaande vragen.
“Wat zijn je verwachtingen van de reis?”
- Meer over mezelf leren
- Andere delen van de wereld ontdekken
- Nieuwe mensen leren kennen
“Welke leerdoelen heb je?”
- Meer zelfstandigheid en zelfvertrouwen ontwikkelen
- Meer voor mezelf in een groep opkomen
- Door focus (offline zijn) leren dat je door te doen kunt leren
- Engelse taal beter leren door dagelijks te spreken (sommige crewleden spreken alleen Engels)
- Zoveel mogelijk geld inzamelen om de reissom zelf te kunnen betalen
“Wat levert het jou en je school op?”
- Meer geloof in mijn eigen talenten
- Even andere omgeving dat het klaslokaal
- Voor school levert het bij terugkeren een gemotiveerde leerling op.
- Voor school levert het ook publiciteit in het ontwikkelen van de talenten van leerlingen buiten het klaslokaal.
Van Taalbarrières naar Taalbruggen
Ook ik heb moeite met het leren van talen. Engels leren is dan ook een uitdaging op school. Maar na het zien van dit filmpje kreeg ik nog meer motivatie om met Masterskip op zeilavontuur te gaan. Door de internationale crew ga ik gewoon grote sprongen maken in het leren van de Engelse taal, door gewoon te doen!!
Dyslexie
Dyslexie is geen beperking maar een kracht!
Dyslectici zijn ook heel flexibel, creatief en zijn goed in problemen oplossen.
Dit filmpje legt de kracht van Dyslectici uit;